Featured

Zöld influenszerek inspiráló ereje a fenntarthatóság felé vezető úton

Beszélgetés Vámosi Rékával, a GreenCool projekt menedzserével

Összhangban a Pannon Egyetem céljaival - fenntartható fejlődés gondolatának terjesztése

A greenfluenszerek fontos szerepet játszanak abban, hogy növeljék az emberek környezettudatosságát és inspirálják őket környezetbarát életmódra, de hogyan teszik mindezt? Kik ők és miben különböznek a hétköznapi, manapság sokat emlegetett influenszerektől? Miről szól a GreenCool projekt? Erről beszélgettünk Vámosi Rékával a GreenCool projekt menedzserével.

Miről szól a GreenCool projekt és mi a célja?

A GreenCool egy Erasmus+ nemzetközi projekt, amelynek célja az egyetemi hallgatók környezettudatosságának fejlesztése, a fenntartható fejlődés gondolatának terjesztése nagy közönséget vonzó rendezvényeken. A Pannon Egyetem céljaival összhangban áll ez a célkitűzés, hiszen sok hasonló kezdeményezés és projekt fut jelenleg is, amelyek közvetve hozzájárultak ahhoz, hogy ez a projektötlet megszülethessen. A GreenCool projektben célul tűztük ki, hogy kifejlesztünk egy innovatív online tananyagot.  A fiatal influenszerek meggyőző erejére alapozva, szeretnénk minden korosztályt megszólítani, ösztönözni őket a környezettudatos tevékenységre, és hogy minél több aktív tagja és haszonélvezője legyen a fenntartható fejlődésnek.

Mi adta a motivációt ahhoz, hogy újtára indulhasson a projekt?

Úgy véljük, hogy az új kezdeményezések mozgatórugójának tekinthető influenszerek, vagyis az egyetemi hallgatók zöld nagykövetként való mozgósítása révén jobban elérhetjük a célcsoportjainkat, és így nagyobb hatást érhetünk el. Az influenszerek, vagy nevezhetjük véleményvezéreknek is, könnyen kapcsolatba tudnak lépni követőikkel és cselekvésre ösztönözve őket. Ebből próbáltunk kiindulni és arra vállalkoztunk, hogy a 21. századi influenszer technikákat offline kipróbáljuk, az online technológiát offline környezetben alkalmazzuk, pontosabban fogalmazva a greenfluenszer hallgatóink.

Kik vesznek részt a munkában?

A Pannon Egyetem lelkes GreenCool csapata: dr. Kővári Edit, dr. Papp Zsófia, dr. Formádi Katalin, Kruppa-Jakab Éva, Iván Katalin, Kohlrusz Gábor és Vámosi Réka. Mindemellett egy konzorcium keretében öt partner vesz részt: a Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kara, mint vezető partner, továbbá a görög Militos Consulting S.A., a litván Vytautas Magnus University, a román West University of Timisoara, valamint az észt University of Tartu. A projekt fűszere, hogy öt EKF-város egyeteme fogott össze a közös cél megvalósítása érdekében.  Az Európa kulturális fővárosa program 1985-ben Athénban indult el először, majd 2022-ben Kaunas nyerte el ezt a címet, Veszprém és Temesvár 2023-ban, Tartu pedig 2024-ben lesz EKF-város. Továbbá együttműködő partnereink a Veszprém-Balaton 2023, a Bakony-Balaton Környezetvédelmi Oktatóközpont Egyesület (BABAKO), valamint a partnervárosok EKF szervezetei.

Image

Vámosi Réka a GreenCool projekt menedzsere

Image
Image
Image

Kik a greenfluenszerek, miben mások, mint a "sima" influenszerek?

Érdekes módon a megkérdezett influenszerek többsége nem influenszernek, hanem inkább véleményformálónak vagy véleményvezérnek tartja magát. Általánosságban az influenszer olyan személy, - legyen online vagy offline -, aki véleményt oszt meg, vagy olyan cselekedetet hajt végre, amely hatással van másokra, akik vagy tovább osztják, vagy cselekszenek e kérdések alapján. Az influenszerek képesek másokat mozgósítani és példát mutatni egy-egy fontos társadalmi kérdésben. A greenfluenszerek abban mások, hogy milyen tartalmat közvetítenek a követőik felé.

Itt jön a ti munkátok a képbe…

Igen, ebben segít a hallgatóknak a projektben kifejlesztett Greenfleuncer innovatív és interaktív zöld kommunikációs MOOC - Massive Open Online Course - kurzus. 2023 őszén négy Európa Kulturális Főváros egyetemén; Tartu, Kaunas, Temesvár és Veszprém - indult el Blended EKF Greenfluencer kísérleti kurzus az adott nemzet nyelvén. A Greenfleuncer innovatív és interaktív zöld kommunikációs MOOC szemináriumi kurzus célja a tananyag alapján, az egyéni véleményformálás zöld témákban, valamint egyéni, páros vagy csoportos projekt megvalósítás egy zöld témában, egy választott kommunikációs eszköz segítségével megadott rendezvényen való szereplés formájában. A 3 kredites szeminárium informatív, interaktív, provokatív, és gyakorlatias. A hallgatóknak az online tanagyagok feldolgozása mellett prezentálni is kell egy EKF eseményen.

Milyen témák sajátíthatók el kurzuson?

A "Greenfluencer - innovatív zöld kommunikáció kurzus 5 modulból épül fel. Minden modulban van egy Tudás rész, amely bevezetést tartalmaz az adott kommunikációs-prezentációs módszerbe és néhány alapismeretet az adott zöld témáról. Az Inspirációs részben példákat láthatunk néhány gyakorlattal kombinálva. Végül a Cselekvés részben a tanult kommunikációs technikák és a zöld témák kombinálásával gyakorlásra van lehetőség. Főbb zöld témáink például: Táplálkozás és ételpazarlás; Fenntartható divat; Urbánus életmód, fenntartható hétköznapi élet; Felelős fogyasztás: kis háztartások szokásai, egyéni felelősség; Energiatakarékosság és alternatív energia: levegő- és vízminőség, illetve mennyiség; Kollektív társadalmi felelősség: egyének, cégek és intézmények; Kritikus újrahasznosítási technikák, hulladék-menedzsment és körforgásos gazdaság; Klímafóbia és – szorongás; Zöldre mosás, greenwashing és etikus gondolkodás; Zöld mobilitás.

Mit gondolsz miért van szükség szerinted greenfluencerekre?

Azért, hogy a jövő generációját környezettudatosságra neveljük olyan módszerekkel, amit a kortársak hitelesen tudnak átadni. Ezt támasztja alá a projekt első szakaszában végzett kutatás is.


Milyen módszerrel zajlott és milyen céllal az említett kutatás?

A GreenCool partnerség több száz cikket, bevált gyakorlatot és esettanulmányt dolgozott fel, több mint 700 kérdőíves felmérést végzett diákok, fiatal felnőttek és influenszerek körében, számos fókuszcsoportos interjút szervezett az EKF partnervárosokban, és kidolgozta a Greenfluence Gyakorlatok Gyűjteménye és Kutatás című tanulmányt, amely egyébként elérhető a GreenCool honlapján. A kutatások célja az volt, hogy információt gyűjtsünk a fiatalok ismereteiről és hozzáállásáról két fő témában: a közösségi média követése és használata, különös tekintettel az influenszerekre és a zöld témákra. A kérdőívben megkérdezett diákok kétharmada követ olyan influenszereket, akik környezetvédelmi témákat posztolnak, és a válaszadók fele környezetvédelmi témákkal kapcsolatos híreket oszt meg. Ez azt jelenti, hogy a fiatalok mind elméletben, mind pedig tettekben érdeklődnek a zöld témák iránt.


Image

November 28-án lesz a GreenCool esemény, melynek mottója: Hagyd, hogy beZÖLDítsünk.

Igen, és velünk párhuzamosan ezt az eseményt megtartják Kaunasban, Temesváron és Tartuban is november-december hónapokban.

Mire számíthatnak a résztvevők Veszprémben?

Storytelling /történetmesélés; Blogírás, glosszárium-írás; Rövid film, videókészítés YouTubera, TikTokra; Instagram, TikTok technikák offline megvalósítása; Elevator pitch, Lift-beszéd, Pecha Kucha, Oxford-vita, TED talk, Gamification, azaz játékosítás, csak hogy néhányat említsek azon kommunikációs technikák közül, amit a diákok a kurzus során elsajátítanak. Ezek közül a hallgatók szabadon választhattak, amit a rendezvény első felében bemutatnak. Annyit elárulhatok, hogy nagyon kreatívak a hallgatóink és izgalmas produkciókkal készülnek. A program második felében levetítjük a Pannon Egyetem díjnyertes, „There is no planet B” című dokumentumfilmjét a FOTON Audiovizuális Centrumban, majd azt követően sor kerül egy kerekasztal-beszélgetésre az alkotókkal: Elekes Gergő rendezővel, Nagy Krisztina főszereplővel, Horváth Virág rendezővel, András Ferenc producerrel és a moderátor Szabó B. Eszter, újságíró lesz.

A rendezvény ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Jelentkezés ide kattintva >>>


Szerző: Tudósné Ódor Eszter