Hírek, aktualitások
Plasztikra fel!
Plasztikra fel – Kéz a kézben a fenntartható jövőért
A „Plasztikra fel!” projekt célja, hogy széleskörű tájékoztatást nyújtson a fenntarthatóság, a körforgásos gazdaság és a hulladékhasznosítás témájában, miközben aktívan bevonja a lakosságot a környezetvédelmi szemléletformálásba. A projekt különböző korosztályokra fókuszál, és egyedülálló megközelítéssel, interaktív programokkal és médiatartalmakkal hívja fel a figyelmet a műanyagok és gumik felelősségteljes használatára. A projekt szakmai vezetőjével, Dr. Varga Csillával beszélgettünk, aki a tudományos kutatás és az oktatás összehangolásával kívánja elérni, hogy a tudományos ismeretek elérhetővé váljanak mindenki számára, így segítve elő a fenntartható jövőt.
Milyen konkrét témákra összpontosít a "Plasztikra fel!" projekt, és hogyan jut el a lakossághoz?
A projekt során négy kulcsfontosságú területre fókuszálunk: hőszigetelések, az egészségügyben használt egyszerhasználatos műanyagok és gumik, csomagolások, valamint a gumiabroncsok kérdése. Mivel a célunk az, hogy a fenntarthatóságot minden korosztály számára elérhetővé tegyük, különböző eszközöket alkalmazunk. A gyerekeket játékos, aktivitást igénylő programokkal célozzuk meg, így például az óvodákban és iskolákban laboratóriumi programokat szervezünk. A középiskolás és egyetemi diákok számára interaktív laborbemutatókat, Instagram tartalmakat és podcastokat készítünk, hogy felkeltsük érdeklődésüket a tudományos pályák iránt. A felnőttek és idősebb korosztály számára pedig a Facebook oldalunkon megosztott cikkek, kvízek és személyes rendezvények - például a Kutatók Éjszakája és a Múzeumok Éjszakája - révén szeretnénk minél több ember figyelmét felhívni a fenntarthatósági kérdésekre.
Hogyan tervezik, hogy a különböző korosztályokat egyaránt aktívan bevonják a fenntarthatósági szemléletformálásba?
A projekt egyik kulcsfontosságú eleme, hogy minden korosztály számára megfelelő módon tálaljuk a fenntarthatósági kérdéseket. A gyerekek esetében játékos, interaktív programokat alkalmazunk, amelyek segítenek könnyedén elsajátítaniuk a tudományos alapokat. Az iskolákban és óvodákban laboratóriumi programokkal és tevékenységekkel szeretnénk elérni őket. A középiskolások és egyetemisták számára interaktív bemutatókat, Instagram posztokat és podcastokat kínálunk, amelyek nemcsak informálnak, hanem ösztönzik is őket a kutatói és mérnöki pályák iránti érdeklődésre. A felnőttek és idősebbek esetében a közvetlen kommunikációra helyezzük a hangsúlyt, és rendezvényeken, kvízekkel, illetve cikkekkel szólítjuk meg őket, hogy még jobban megértsék a körforgásos gazdaság és a fenntartható fejlődés fontosságát.
Mindezekből úgy tűnik számomra, hogy ez egy igazi csapatmunka.
Igen, egy igazi szupercsapat. Tehetséges és innovatív, a megoldásokra fókuszáló vegyészmérnök és környezetmérnök kollégák és mérnökhallgatók vesznek részt a projektben, emelett kreatív és lelkes, médiatartalmak készítésében jártas szakemberek és egy elhivatott pedagógus kolléga is közreműködik a munkában.
Önt, mint a projekt szakmai vezetőjét, mi motiválja a mindennapi munkában?
Erre a kérdésre válaszolni mindig nehéz, mert a motivációm rendkívül összetett. A műanyagok és gumik megítélése hullámzó, időnként hasznosnak tartják őket, máskor pedig épp ellenkezőleg. Azonban az éremnek két oldala van, és rendkívül fontosnak tartom, hogy a megfelelő információ és tudás jusson el az emberekhez, hogy a döntéseik megalapozottak legyenek. A műanyagok és gumik fejlesztése, mechanikai újrahasznosítása egy rendkívül izgalmas és sokrétű feladat. Ehhez kell egy kis kémia, gépészet, nagy adag kíváncsiság, kreativitás és persze kitartás. De egyértelműen megéri, hiszen nap mint nap látom, hogy a laborban dolgozó egyetemisták és a különböző rendezvényeken résztvevők munkája új megoldásokhoz vezethet, amelyek segíthetnek csökkenteni a környezetünk terhelését.
Mi az, ami különösen ösztönzi abban, hogy a tudást ne csak szakmai fórumokon ossza meg, hanem szélesebb közönséggel is?
A tudományos eredmények akkor válnak igazán értékessé, ha minél szélesebb körben elérhetők, nemcsak a szakmai közönség számára. Nagyon fontosnak tartom, hogy a tudás ne maradjon bezárva a kutatói körökben, hanem eljusson az emberekhez, így segítve őket a mindennapi döntéseikben. Különösen motivál, amikor a gyerekek a laboratóriumi programokon érdeklődve figyelik, ahogy átalakítjuk a műanyagokat. Az ő csillogó szemük mindig megerősít abban, hogy a tudás átadása valóban értékes, és hogy a jövőben is aktívan tehetünk a környezetünk védelméért.
Projektazonosító: MEC_N_148961
Támogató: Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal
Futamidő: 2024.12.01- 2025.11.30.
További információ: