Hírek, aktualitások
Mindenki lehet hős?!
A Felelős Gasztrohős Alapítvány célja a környezettudatos, felelős étkezés elterjesztése és a hazai vendéglátóhelyek környezetvédelmi törekvéseinek segítése. Fő tevékenységük, hogy környezetbarát gasztronómiai megoldásokkal zöldebbé és egészségesebbé tegyék étrendünket, és ezáltal jót tegyenek a környezetünkkel is.
Izgalmas és szerethető lakossági kampányokkal, egyszerűen alkalmazható tippekkel, finom receptekkel mutatják meg, hogy mennyire egyszerű odafigyelni arra, hogy mi kerül az asztalunkra. Sokrétű szakmai tevékenységükkel segítik a felelősen gondolkodó vendéglátóhelyeken a környezetbarát intézkedések bevezetését, és a fenntarthatósági törekvések kommunikációját a vendégek felé. Lehel Zsuzsannával, a Felelős Gasztrohős Alapítvány ügyvezetőjével beszélgettünk.
Létrehozta az alapítvány a Fenntartható Vendéglátóhely minősítést annak érdekében, hogy segítsetek a zöldülésben, ahogy ti is fogalmaztok. Mi a program lényege és milyen előnyökkel jár?
Amelyik vendéglátóhely a háromszintes kritérium rendszernek megfelel, megkapja ezt a minősítést. Megéri jelentkezni, hiszen aki foglalkozik a környezettel, előszeretettel választ a fenntartható́ vendéglátóhelyek közül. Természetesen egyéb előnyökkel is jár, ha valaki elnyerte a minősítést, például közös kampányokban és partnertalálkozókon vehetnek részt, amelyekre a vendéglátással kapcsolatos szolgáltatókat, beszállítókat is meghív az alapítvány. Illetve kedvezményt tudunk biztosítani tagjainknak jónéhány szolgáltatóhoz, gyártóhoz, termelőhöz is.
Milyen egyéb tevékenységgel vállaltok részt a lakossági szemléletformálásban?
Rendszeresen vannak országos online kampányaink, például tavaly ősszel a gombafogyasztást népszerűsítettük. Közösségi média felületeinkre is rendszeresen töltünk fel hasznos tartalmakat, mint hogy melyik zöldség vagy gyümölcs szezonális, valamint receptekkel, tippekkel, szakmai cikkekkel segítünk a fenntarthatóbb étkezés elveit megismerni.
Milyen dedikált edukációs programokkal járultok hozzá az óvodás és iskolás korosztály szemléletformásához?
A kisebbeknek hívtuk életre a Gasztrohős Palánták Programot, amely az óvodás gyerekek fogékonyságát szeretné kihasználni. A foglalkozások során elmondjuk, hogy miért kell tudnunk, honnan származik az adott étel, amit megeszünk. A gyerekek megismerkedhetnek a komposztálás folyamatával is. Minden foglalkozást ültetéssel vagy textilszatyor nyomdázással zárunk. A nagyobbaknak szól a Gasztrohős Padtárs programunk, amelynek lényege, hogy játékos módon próbáljuk a fenntartható étkezés témáját behozni a gyerekek ismeretei közé. Beszélünk a csomagolásmentes vásárlásról, a hazai alapanyagok előnyben részesítéséről, a húsfogyasztás és az élelmiszerhulladék mennyiségének csökkentéséről. Adatokat mutatunk, számolunk, játszunk. A fiatal felnőtteknek és felnőtteknek pedig a PróbatÉtel programunkat ajánlom, ami már komolyabban közelíti meg ezeket a témákat, de még mindig a játékélményen keresztül, nagy mágneses flipchart és molinó játékok segítségével.
Mi a tapasztalat, érdeklődnek a fiatalok a téma iránt?
Úgy látom egyre inkább és a nemzetközi trend is a fenntartató étkezés felé irányul. Az étkezés talán nem olyan könnyen kapcsolható a fenntarthatósághoz, mint a szelektív hulladékgyűjtés, pedig egy ember ökológiai lábnyomának 40 százalékát adja. Szerencsére egyre jobban ott van a köztudatban, ezt mutatja az is, hogy egyre többen követik a vega vagy vegán étrendet, figyelnek az élelmiszerhulladékuk csökkentésére. A lakosság egyre nagyobb része tudja, hogy miről szól a fenntartható étkezés. Azt tapasztaltuk, hogy a diákok többsége megnézi például a termékek csomagolásán lévő adatokat, és odafigyel arra, hogy mi van abban, ami az asztalra kerül és, azt is, honnan került oda.
Véleményed szerint, hogy állunk a zöldülésben? Mennyire gondolkodunk fenntarthatóan?
Látok változást, egyre többen foglalkoznak a fenntarthatósággal és rengeteg információ elérhető. A koronavírus előtt nagyon jól tudtunk haladni, felkapta a média és a közbeszéd a témát, aztán a koronavírus és az élelmiszer drágulásának hatásai miatt sajnos lassul a folyamat, de azt gondolom elsősorban szemléletformálásra van szükség.
Hol kaphat ebben szerepet a felsőoktatás?
A példamutatásban. Ha egy egyetem foglalkozik a saját fenntarthatóságával, akkor az ott tanuló diákokat is érdekelni fogja. Komplex fenntarthatósági törekvésnek kell elindulnia, mert a téma fontos ennek a generációnak, fontos is kell, hogy legyen. Ehhez szükséges a fenntarthatóságról az elérhető tudás, akár a kurzusok keretin belül, akár a rendezvényeken.
Fotó: Pannon Egyetem
Szerző: Tudősné Ódor Eszter