Hírek, aktualitások
A Pannon Egyetem hallgatójaként most tehetsz is a jövődért
Mutasd meg, Te mit tennél a fenntartható jövőért
Érdekel a fenntarthatóság? Nem csak beszélni szeretnél róla, hanem tennél is érte? A Pannon Egyetem hallgatója vagy? Akkor ez az interjú Neked szól. Környezeti fenntarthatóság címmel indul e-learning kurzus 2024-ben, amelyet választható tárgyként hirdet az intézmény 75 hallgató számára. Hogy miért pont 75, erről is kérdeztük dr. Rostási Ágnest, a Bio - nanotechnológiai és Műszaki Kémiai Kutatóintézet tudományos főmunkatársát.
Mi volt a fő motivációja, hogy úgy éreztétek szükség van egy ilyen komplex, fenntarthatósági témákat felölelő kurzus indítására?
Olyan időket élünk, amikor naponta szembesülünk a bennünket körülvevő bizonytalansággal. Dől ránk az információ az éghajlatváltozásról, fenntarthatóságról. A tudományos magyarázatok, egymásnak olykor ellentmondó vélemények vagy épp a közösségi médiában megfogalmazott laikus tanácsok csak fokozzák a zűrzavart. A környezeti problémák részben az éghajlatváltozáshoz kapcsolódnak, de érintik a nyersanyagok kérdéskörét és az energiahiányt is. Mivel a mindennapi életünk szintjén is a bőrünkön tapasztaljuk a változásokat, azt gondolom, nagyon fontos mindenkinek megismernie a problémák hátterét, tudományos magyarázatát. A fenntarthatóság egyetemeként egyfajta küldetésként is felfogható, hogy hallgatóink számára biztosítsunk olyan tárgyakat, melyek keretében a természeti, gazdasági és társadalmi változásokhoz kapcsolódó legfontosabb ismeretköröket tudományos igényességgel, ugyanakkor mindenki számára közérthetően mutassuk be.
Mi volt cél, ami a szemetek előtt lebegett, amikor megalkottátok a tárgyat?
Folyamatosan változó világunkat nehéz megérteni és még nehezebb alkalmazkodni hozzá. A globális problémák, melyeket a tárgy keretében bemutatunk, új megküzdési stratégiák kialakítását követelik meg. Azt gondolom, hogy amit nem ismerünk, attól tartunk leginkább, a tudás azonban mindig kapaszkodót jelent. Komplex, multidiszciplináris látásmódot szeretnénk átadni hallgatóinknak is.
Kiknek ajánlod a jelentkezést a kurzusra?
Bárki jelentkezhet, szabadon választható tárgyként lesz meghirdetve. Azoknak a hallgatóknak ajánlanám, akiket hajt a kíváncsiság, foglalkoztat a jövő és a globális problémák, akik elhivatottságot éreznek, hogy valamit tegyenek a környezetükért, a természetért.
Miben más, mint a többi kurzus?
Ebben a kurzusban ötvözzük a multidiszciplináris szemléletben összeállított e-learning tananyagokat a témakörökhöz kapcsolódó projektötletek megvalósításával.
75. évét ünnepli idén a Pannon Egyetem. Összefügg azzal, hogy 75 hallgató számára nyitottátok meg a lehetőséget, hogy felvehessék a tárgyat?
Igen. Mivel ebben az évben ünnepeljük az Egyetem alapításának 75. évfordulóját, szeretnénk a jubileumra a tárgy keretei között is megemlékezni a 75 projektötlettel és a 75-ös létszámkorláttal. Amennyiben sikere lesz a tárgynak, természetesen a következő félévekben is elérhetővé tesszük hallgatóink számára.
Mire számíthatnak a hallgatók? Milyen tudást kaphatnak?
Azt már tudjuk, hogy szembe kell néznünk a megváltozott élet kihívásaival. A kérdés az, hogyan? A válasz talán egyszerűbb és kézenfekvőbb, mint gondolnánk. Meg kell értenünk az ide vezető folyamatokat. Erre alkalmas ez a kurzus, mely tömören összefoglalja a legfontosabb természeti problémákat, gazdasági és társadalmi folyamatokat. Emellett hallgatóink tehetnek környezetükért is, hiszen a félév során megvalósítanak és bemutatnak egy fenntarthatósághoz kapcsolódó projektet, melybe saját mikroközösségüket is bevonhatják. Mindenkinek a saját fantáziájára bízzuk, hogy mit talál ki, mely problémakörhöz tud leginkább kapcsolódni. A lényeg, hogy tegyenek a környezetükért, a jövőjükért és kialakuljon egy összetartó közösség. A legsikeresebb munkákat a nagyközönség is megismerheti, mert a Regattán a Fenntarthatósági Kompetencia Központ többek között ezeket a projekteket is bemutatja.
Mint mondtad, ez egy e-learning kurzus. Lesz ettől függetlenül lehetőség személyes találkozóra?
Igen, az első héten tartunk egy általános tájékoztatót, majd a félév során egy alkalommal Zichó Viktor influenszer tart előadást és workshopot, ahol a hallgatók többek között kiszámolhatják a saját energialábnyomukat. Aki igényli, természetesen a félév során is kérhet konzultációs időpontot, valamint a félévközi és év végi projektbemutatókat is személyesen mutatják be a hallgatók.
Arról, hogy a hallgatók mit kapnak a tárgytól és az oktatóktól beszéltünk, de mit kap az egyetem, mit kaphatnak az oktatók a hallgatóktól?
Bízom benne, hogy mi is sokat fogunk tanulni hallgatóinktól. A sikeres közös munkához kulcsfontosságú megismernünk, hogy mit gondolnak a fiatalok, hogyan élik meg a változásokat. Mindannyiunk érdeke, hogy megtaláljuk a közös nevezőt, hiszen most lesz igazán szükség arra, hogy az eddig megszerzett tudásunkkal felvértezve együtt alkalmazkodjunk az új kihívásokhoz.